Selasa, 8 Julai 2008

Kedah Jurney Part 3 - Nervous Begin

Assalamualaikum dan Salam Ceria.

Sungguh tak sangka la pulak "Kedah Jurney Part2" mendapat sambutan hangat.

Ramai antara kengkawan blogger yang tak sabar sabar suruh aku release kan part 3. Entri part 2 aku takut terlalu panjang sampai membosankan orang.

Tapi... tup tup... ramai plak yang menunggu utk nak tahu kesah selanjutnya. Aku ucapkan jutaaan ketima kasih kepada kengkawan yang support aku selama ni.

Sedutan episod lepas:-
Peluang baik nih~ Dalam bersembang-sembang tuh... tetiber Abg Long bukak mulut.....

"Man, Abg Long ni nak tau jugak kesah sebenarnye kedatangan Man ni..."
(gulp... tertelan air liur... alamak) Muahaha.... tetiber jerm aku~



Dalam hati aku, alamak... apesal cepat sangat laa abg long ni tanye?? Cam ne nih? Aku pandang kiri-kanan. ...Aik mane habis pegi orang nih? Semua tadek!!! Tinggal aku dengan Abg Long jer. Ni macam dah planing nih~

Aku pon beranikan diri bertanya kat Abg Long, "Mana abis orang semua?"
Die jawab... "Oh.. depa pi umah mak kat taman sebelah nun... jadi macam mane ceritanye Man???"

Abg Long memperbetulkan kedudukannya yang tadi nampak macam sambil lewa, sekarang ni dah macam nak nak menurun Ilmu Kepahlawanan kat aku. Macam kate org tua-tua "Bersila Lutut Bertemu Lutut" <-- bleh imagine?

Mau tak gabra.... Iseymen... dah 2 kali ni, lantas aku pon berselawat ke atas Nabi Muhammad s.a.w dalam hati kemudian terus memberanikan diri membukan mulut ku untuk bercerita.... Lantas aku menjawab...

"Macam ni Abg Long. Saya rase Abg Long dan sedia maklum tujuan kedatangan saya kat sini. Pertama sekali saya ni sebagai wakil kecik orang tua saya. Saya datang ni dengan hajat nak bg tau Abg Long sekeluarga yang saya nak ambil adik Abg Long, (lalu aku sebutkan name awekku) sebagai isteri saya."

"Hahaha..." gelak kecil Abg Long macam dah kuduga....
"Erm.. macam tuh ka? Memang Abg tau dah hajat Man datang sini. Tapi cuma nak dengaq dari mulut Man sendiri. Man dah berpikiaq abis abis dah ka? Perkara ni bukan boleh buat main-main...."

Dengan sepantas kilat aku menjawab "Sebab dah abis pikiaq laa saya mai sini."
Lambat jawab karang... cansel plak.... Muahahahah....

"Apa kate mak ayah man dah pasai ni? Depa dah tau ka?" tanye Abg Long seolah-olah nak menduga aku.

"Jangan buat keputusan sendiri, Man dah berbincang dengan depa ka?" Sekali lagi aku di-uji bakat oleh Abg Long.

Dengan perasaan yang masih gugup tuh aku menjawab... "Sebenaqnya Abg Long, mak & ayah saya yang suh datang sini dulu berbincang dengan keluarga Abg Long. Depa cakap saya kene bersemuka dulu dengan keluarga kat sini."

"Depa suh saya mintak izin dengan Abg Long sekeluarga apa-apa hal dulu." tambah aku lagi untuk mengukuhkan fakta.... dan bukannya auta yang dibuat-buat.

...tambah aku lagi, "Jadi kat sini jugak saya nak bagi tau dan mintak lah izin Abg Long sekeluarga yang saya akan bawak balik (nama awekku) ke kampung pada bulan depan (means Ogos 2008) untuk berjumpa dengan keluarga saya pulak."

"Haha.." Abg Long sekali lagi gelak. Aku dah jadik malu-malu alah dah ni. Alamak, die gelak ni tanda boleh ke... tanda macam nak memain aku nih... cuak jugak kalau kene cam ni. Nasib baik beradap sorang jer. Kalau ramai... sure aku pitam kat ruang tamu nih.

Lepas tergelak kat aku dan tersenyum, Abg Long pon menyambung kate-katenya, "Sebenarnya Man, Abg Long terharu sebab Man ni berani, bersungguh dan ikhlas."

Pergh..... cam tak caye dapat pujuan dari Otaimer cam nih.... berbangga plak aku. Rase gugup terketar-ketar tadi hilang perlahan-lahan... rede balik jantung aku.

...sambung Abg Long "Macam ni lah Man, bila cadang nak tunangnya? Kalau boleh kite buat cepat la. Lepas raye ketiga ke? Macam mane Man cadang dengan belanja hantaran dan mas kawin? Berapa yang Man berani?"

Amboih.... lagi advance... alamak cepatnya!!! Nasib le aku dah prepare barang² penting. Lepas Raya ke3? ...Belanje? ...Berani??? Ish ish ish.... pening jugak ni.

"Sebenaqnya macam ni Abg Long, seperti kami (aku dan awekku) dah bincangkan, hantaran RM#k termasuk mas kawin. Tapi dari apa yang mak saya bg tau, Org Kedah ni mas kawin tinggi. Jadi saya nak tau gak harga mas kawin??"

Kemudian Abg Long menerangkan satu persatu, "Man... jangan salah paham. Hantaran ni, belanje hangus. Mas kawin ni pulak tebusan harga diri untuk diri org yg nak dinikahi. Jadi bab mas kawin si (nama awekku disebut) meletakkan sebanyak RM#.5k"

Tambahnya lagi, "Ni bermakna RM# yang Man maksudkan tadi adalah termasuk la mas kawin. Mas kawin ni adalah hak Si Isteri. Jadi kalau lagu tuh Mas Kawin RM#.5k + RM#.5k hangus = RM# yang macam Man cakap tadi..... Kalau macam tuh yang Man mampu dan setuju, kami sekeluarga tak mendesak asalkan hangpa berdua bahagia."

Lalalalalal.... hepi tak terkate laa aku time nih....
Wah... cam ni upenye susah nak merisik anak dare orang. Nkorang hengat senang ke?? Dah laa aku ni mude dan tak berpengalaman langsung dalam bab nih... semua main redah dan tawakal jer.... tapi Alhamdulillah, syukur berjalan lancar.

Tengah-tengah hepi mengelamun sambil borak-borak kosong dengan Abg Long, tiba-tiba Abg Long mencelah minda aku yang seolah-olah manjadi angkasawan negara no-3...
"Man jom cargas... lapaq dah ni. Depa dah siap masak kot...."


Hahahaha... time ni lah aku dapat rasekan kemesraan dan keakraban antara aku dan ahli keluarganya. Sembang bukan main tak hengat.

Mengenangkan kesah lame Abg Long dan isterinya. Upenya Abg Long lagi gamble dari aku... segala urusan perkahwinan die, die sendiri yang aturkan dari:- Merisik, Meminang dan Bernikah.

Perghhhh~ Respected. Patut laa die senyum jer mase aku cakap aku nak merisik adik die. Upenye die lagi makan garam dari aku. Sekarang perasaan gugup dah pon hilang.

Bile dah kenyang makan, mate pon agak mengantok laa plak. Maklum laa semalaman aku drive sorang diri. Dengan prihatinnya bakal Mak Mertua plak suruh aku pergi berehat baring-baring... sebabnya dia bercadang nak ajak aku pg ke rumah bakal akak ipaq aku sorang lagi kat Aloq Staq petang tuh.

So aku pon baring laa... buat selamber kodok macam umah aku.... (JGN SALAH PAHAM... time ni awek aku kene kunci dengan mak die kat dalam bilik lain... kekekkekeke... ampeh lu orang.)

So, lepas berehat dan minum petang... kami bertolak la p umak bakal akak ipaq aku pulak untuk berkenal-kenal dengan bakal biras.. muahaha... kire ok laa semua famaly die so sporting. Tapi sebelum bertolak ke Aloq Staq, bakal Mak Mertua plak ajak bergambaq.

Best ni. Aku pon tanpa berlengah suh laa awekku tangkap gambaq aku pakai N95 aku. Kllliiiiikkk~ Malam minggu aku kat Aloq Staq, kat umah bakal akak ipaq aku, bersembang tak hengat.

Kene pulak malam tuh ade bola:- Perlis vs Perak. So... layan jer dengan bakal biras laa jawabnya... Zzzaaazz~

Al-Kesahnya Jurney aku ke Kedah Darul Aman telah disempurnakan dengan jayanya. Alhamdulillah Syukurku kepada tuhan kerana menyempurnyakan niat dan cita-cita aku.

Ucapan terima kasih jugak kepada semua blogger yang turut membantu aku tak kire laa dari moral support, pandangan dan idea.

Semua sekali yang terlibat secara langsung dan tak langsung, aku berdoa agar tuhan sahaja membalas jasa baik kalian, serta melimpahkan rezeki atas segala yang nkorang hajatkan. Insyaallah~

Sekian lah sudah Kedah Jurney Part 3 - Nervous Begin has ending.
Kreuger®

20 ulasan:

  1. hahahahah....berguling aku gelak kat hang bila aku cuba imagine situasi bersila lutut bertemu lutut tuh....cam tok guru silat nak tamatkan perguruan jer :p

    aduihhhh..per2 pown aku respect gilos ler ngan hang, first time pegi dah nk kena berhadapan macam2 stail punya situsi termasuk bersila lutut bertemu lutut tu...hahahahah..kompemmm aku tk leh lupa citer lutut ni :)

    "Saya datang ni dengan hajat nak bg tau Abg Long sekeluarga yang saya nak ambil adik Abg Long, sebagai isteri saya."

    bab ni aku tk leh imagine caner hang punya muka dan caner hang punya raser nak terkucil tuh..ahaks

    sekali lagik aku ucapkan tahniah atas misi pertama hang ni dan semoga ianya menjadi satu titik tolak ke arah satu hubungan murni dan semoga ianya diberkati Allah..insyaallah

    BalasPadam
  2. wahahaha...tabik spring la kreuger...mcm sajan sonders...wahahaha...aku pn penah alami pengalaman mcm ko...tp x mo la aku nk cerita...hehe...just nk share...keberanian kita tu akan buatkan mertua n kluarga lebih hormat ko...menantu yg dapat jaga anak diorng...but keputusan dengan yakin n bijak...mcm beleter lak aku ni ye...sori la...smoga segalanya bjln dgn lancar nnti :)

    BalasPadam
  3. CybernaticMinds -
    Kekeke... time berlaga lutut memang cuak gile. Rase pelut tak larat nak kesat. Biaq jer meleleh.

    Nasib baek tak kene kancing gigi. Kalau tak adios... selamat jalan romeo must die in paris.

    Mujuq laa semua ok. Berkat berselawat kat Nabi sebelum memulakan bicare. Hehehe...

    Zariel & Famaly -
    Bukan niat nak mencerita segala hal peribadi. Tapi utk dijadikan ikhtibar kepada anak-anak muda masa sekarang.

    Moral for the story:- Nak kawin, buat care elok. Jangan main taleer jerk~ ekeke... niat mesti betoi. Insyaallah...

    Thanks kepada kedua-dua Otaimer kat atas.
    Kreuger®

    BalasPadam
  4. bila pulak jadinya nih... kompem awai2, kalau bleh kitaorang kirim adiah dari sini....

    BalasPadam
  5. wahhh...akhirnya misi kedah jurney berjaya jg...dngan jayanya lg...caya la...tabik spring skit...
    moga semuanya berjalan lancar selepas ni k...bila hari bahagianyer plak??? hihihi...
    apa pun tahniah yer... :)

    BalasPadam
  6. hohohohh...
    perjalanan yang berjaya...
    ready tok next level.......
    heheh..
    congret...

    BalasPadam
  7. Begitulah kesudahan cerita Man kat Kedah.. Alhamdulillah, semuanya berjalan lancar..

    Maknanya, semakin dkt hari yg ditunggu tu. Mesti semakin rancak mengumpul duit..Duit buat hantaran dan mas kawin..tak lupa juga duit buat kenduri pihak Man.. Semoga niat murni Man tu akan terlaksana dgn jayanya..

    Nanti boleh la kuarkan gambar ehem2 tu ya..(kalau tokleh, takpe)..

    BalasPadam
  8. tahniah.....semoga usaha berjalan lancar..welcome to our club soon... :)

    BalasPadam
  9. Friendly81 -
    Ahaks. Timer kasih la Friendly, Jadinya kire-kire pertengahan taun depan, insyaallah. Sure..aku kasik tau nkorang punye pasal Majlis aku nanti..

    Cik KamarHati -
    Alhamdulillah... cam tuh laa Cik KamarHati. Sebulan saya buat preparation nih... syukur segalanya selamat.

    Humble&Modest -
    Ahaks~ Humble.... Next Level is Jurney to Pahang.. tapi tak le se Nervous macam nak pg Kedah.

    Kak Intan & Keluarga -
    Ye akak... hahaha macam tuh laa alkesah perjalanan hidup sorang bujang p merisik anak dara orang. Dengan "ilmu paras dada itik", berbekalkan semangat, usaha dan tawakal... ke Kedah jugak saya redah. Nak membuktikan kesungguhan hati.

    Kak Azie & Keluarga -
    Ye terima kasih kak Azie....
    ayat:- "Welcome to our club soon" ni yang tak menahan nih... wakakak~

    Terima Kasih kepada Sifu-Sifu semua.
    Kreuger®

    BalasPadam
  10. pahang ke mana pulak bro???
    barang2 keperluan masa depan ke???
    hehehe.....

    BalasPadam
  11. mr.kreuger,nanti kalau jurnal hadapi keadaan seperti mr.kreuger,boleh lah share tips lagi yer..
    so far,banyak teladan jurnalcomot rujuk dari kisah mr.kreuger masa ini..=)

    BalasPadam
  12. Anysz -
    Muahahaha... sabaq-sabaq no.. mase nko akan sampai jugak. Dah prepare ke dari segi material dan menteliti? Kalau dah sedia dan ade bran... silakan. Tak elok jugak tunggu lame-lame ni.

    Humble&Modest -
    Pahang terletak di satu daerah antara Temerloh dan Kuantan. Blom boleh bagi tau... Kalau dah kompom, insyaallah aku akan war-warkan.

    JurnalComot -
    Jurnal... insyaallah... semoga yang baik kite jadikan tauladan, dan yg buruk dijadikan sempadan.

    Berani bukan saja kerana benar, malah benar dan kebenaran datangnya dari dasar kejujuran dan kepercayaan.

    So pikirkan lah sejenak kate-kate penaja ni. :D~

    Kreuger®

    BalasPadam
  13. bang!!!! ketakutan yg melampau menyelubungi diriku ini setelah membaca artikel mu itu!!! menyesal baca!!

    dah nak minang owg kedah gak ni..
    bukan calang2 lak tuh, beraada gak, mampos nak collect duit,
    susah sangat tak nak kawen la..
    kwang3...
    tak pon swoh abg azman kite merisik..best2..kan ada pengalaman..weeee!!!

    BalasPadam
  14. em, nanti blehlah suppport skuad bola sepak kedah lah. harharhar.

    BalasPadam
  15. jurney tuh hapekebende tak jumpe dlm kamus??

    BalasPadam
  16. Deennasour -
    Kekeke.... ape kes nyesal. Tapi ni adalah realiti yang aku hadapi sewaktu p merisik awek aku.

    Ni bukan rancangan reality TV ar, tadek alasan lupe-lupe lirik mase meluahkan isi hati... ekekeke... Direct to the point.

    Hahaha... ape lak susah nye deen. Janji ade hati dan semangat, sure perkara murni boleh dilaksanakan. Tapi mau ingat laaa usaha kene lebih sikit la. Tunjukkan yang kite ni sanggup bekorban utk memiliki sidia kat keluarga dia.

    Nko nak suh aku... keke.. ape dah.. Tunggu la aku dah berumah tangga besok, insyaallah aku tolong.

    Meo188 -
    Kekeke... pe sal plak nak support? gua tak pandai pon main bola sepak Meo188.

    Main putsal pon... aku redah jer. Suke bersukan je. Tak semestinya xpet. wakakaka..

    Izzudin -
    Ooohhh... Izzudin, Jurney ni kire macam xperience semasa nko dalam perjalanan ke satu tempat yang nko dah tetapkan matlamat khusus perjalanan tersebut.

    Kenape plak tadek dalam kamus??? Tipu betoi laa... nko check balik, Mukasurat 523 baris 12 Kamus Dwi bahasa English-Nepal, sure ade. wakakakakakakkaa.....

    Lawak ar nkorang ni.
    Kreuger®

    BalasPadam
  17. ..journey..

    asal complicated sgt nak kawen nih...
    tanak kawen lah.... ~lalala

    BalasPadam
  18. Izzuddin -
    Erm... macam ni laa dugaan. Ni orang tua-tua kate, celah kuku jer. Hahaha... ada yang besar lagi bakal menimpa.

    Kreuger®

    BalasPadam
  19. hurm...terharu nya baca artikel ni..gentle gile..

    BalasPadam
  20. Nurmala Mazlan
    Aiyark.... tingginye pujian. Ni yang nak kembang hidung nih... hahahahah
    Xceli based on my xperience la.. saje nak share dengan kengkawan yang belum dan yang akan mengalaminya kelak. Hope they're prepared.

    Thanks Nurmala @.k.a Miss M
    Kreuger®

    BalasPadam

---=[Prepare2Die]=---
Kreuger® since 2007 begin a blogger.
Kindly please leave your comments.
Thanks~

Blog Kegemaran Kreuger