Ahad, 7 September 2008

Windows Live Writer - Menulis Blog Dengan Mudah~

image Assalamualaikum Teman² Semua.

Memang terlalu lama penulis tidak memberi sedikit sumbangan dan buah fikiran dalam internet segmen. Baiklah kali ni agak seronok untuk dikongsi kepada semua blogger.

Di sini penulis hendak memperkenalkan Windows Live Writer. Ianya merupakan perisian untuk menulis blog dengan cara lebih effisyen. Fungsinya memang sama macam membuat laman WEB satu ketika dahulu iaitu denggan menggunakan kaedah WYSIWYG. Apa yang penting disini, ianya adalah percuma untuk digunakan tanpa perlu mendaftar kepada pengluar persisian.

Berbalik kepada topic asal, untuk dapatkan perisian ni, anda semua boleh layari ke laman web:- LiveWriter

image
Daripada sini, anda perlu klik butang Get Window Live yang berwarna Oren/Jingga.
image
Penulis menyarankan kepada anda semua supaya hanya pilih Writer sahaja. Tapi sekiranya tahap capaiyan internet anda semua power.... silakan untuk klik kesemua pilihan yang diberikan. Sudah pastinya internet anda akan menjadi lembap kerana banyak pilihan download dalam satu masa dilakukan.
Selepas pilihan Writer dibuat, sila klik butang Install

image
Lepas selesai download installation tools, system akan bertanyakan kepada anda perisian apakah yang anda perlukan untuk install, daripada sini, anda hanya perlu pilih option:- Writer
***Contoh dalam gambar di atas adalah selepas proses memuat turun dan persisian telah tersedia pasang ke dalam komputer anda.

Untuk pengetahuan anda semua, installer ini akan download secara online persisian Live Writer tersebut. Jadi ianya akan memakan sedikit masa sewaktu proses memuat turun dilakukan.

Selepas siap perisian ini dimuat turun kedalam komputer anda, ia akan melakukan proses pemasangan secara automatic. Ini bermakna, sekiranya anda ganggu proses memuat turun, maka perisian tersebut juga tidak akan berjaya dipasang kepada komputer anda.

Setelah semua proses diatas berjaya, system sekali lagi menyarankan agar anda melakukan sedikit proses tetapan sebelum perisian ini dapat berkomunikasi dengan Blog kesayangan anda.

image
Ianya bertujuan supaya anda melakukan tetapan akaun blog yang anda miliki. Daripada paparan ini, sila klik Another Weblog Services
image
Masukkan alamat blog anda, Username dan password.... Tada...... sekarang anda sudah boleh bersedia untuk memulakan penulisan blog anda dalam persekitaran yang lebih selesa.
Tahniah sekiranya anda berjaya sampai ke peringkat ini, bermakna anda sudah boleh menjadikan Windows Live Writer sebagai dari Tools anda untuk mengemas kini blog kesayangan.
Perisian ini juga amat sesuai bagi Blogger yang suka membuat entri yang panjang. Sedap mata memandang kerana anda tidak terlalu terikat dengan fungsi tools yang disediakan oleh Blogger & Wordpress.

Selamat Mencuba Semua.

Kreuger®

19 ulasan:

  1. erkk aku tak donlot takpe kan?
    mcm leceh nk donlot..menambah berat pc aku je..gituu

    BalasPadam
  2. Anysz - My Blog Nephew
    Ape plak... rugi laa macam ni. Ade kerja senang nak buat kerja susah... Download kejap jer laa... tapi perlu ingat, download ni sekali dengan installation. Bermakna nko tak bleh download kat cc, pas tuh install kat PC umah... huhuhuhu~

    Kreuger®

    BalasPadam
  3. bESh kER niE?
    cam lEcEh plak nak dunlod..
    pc along bErat lah..

    BalasPadam
  4. Along Arman
    Fuuiii.... along tak taw... best ma pakai tools ni. Memang sesuai untuk blogger. Pendek kate corak pengurusan blog lebih teratur sebab semuanya ada dalam 1 perisian lengkap. Cube dulu baru bleh kate berat ke ringan.

    Blom try dah takut... macam mane nih. Test laa dulu. Kalau betoi-betoi berat... bleh uninstall ape.... so tadek masalah kan Along... Semoga Berjaya.

    Kreuger®

    BalasPadam
  5. @pp sebenarnya nak letak komen dari siang tadi, tp x tahu apekemde ni... nmpk sgt buta IT kan...

    BalasPadam
  6. Akak POK Pek
    Kekekeke... alalala akak, saya ni bukan paksa sesape untuk tinggalkan komen pon. Tapi ape ape pon akak dah pon tinggalkan komen untuk entri terbaru ni. Terima kasih tak terhingga untuk a.p.p.

    Kreuger®

    BalasPadam
  7. tuto yang menarik...
    akan ku praktikkan nanti bila rajin.. huhu..

    aku wajib oakai ke? sebab entry aku pepanjang..
    er... panjang ke? ades..

    BalasPadam
  8. Menteil
    Kakaka... ye laa entri nko kan panjang-panjang... serius. Same laa macam Bro aku tuh, Bro Cybenatic Mind. Aku suruh die pakai Live writer, tapi banyak plak alasan... susah laa... lambat laa... leceh ar... try pon blom lagi... download pon tak lagi... *tetibe emo~

    Marzuki
    Muroh hati sungguh laa mung nih... dok pasal-pasal bui aku timer kasih buat pendernye? Aku dok kate mende-mende pong kat muh!!! Mari dane weh??? Lame dop napok~

    Kreuger®

    BalasPadam
  9. yah3...
    aku bejaya donlod n install...

    tapi blom try...
    hehehe.......

    BalasPadam
  10. Humble&Modest
    Try lah buat entri dengan mende alah ni. Mesti nko suke gile babeng sebab tak perlu lagi nak kejap nak view, kejap nak edit semula... ehehehe

    Kreuger®

    BalasPadam
  11. aku ingat nk kasik komen baikkkk punya, tup2 ternmpak plak ngko punya komen kt Menteil siap camdett aku sekalik...hampessss

    woiii, aku bkn tk minat laaa, itu ari ngko punya tenet lemau aku tunggu ngko passing kt aku ikut YM sampai tertidur bebbb....mn ada aku bg alasan2 bodooo....wakakaka

    nnti gua try laaaaa :P

    BalasPadam
  12. Bro CybernaticMind
    Muahahaha... tau pon cuak... gua ingat nak pakai direct sounder soldier jer tadik kat blog menteil.... tapi tak baik ar sebab puaser....

    Gua tak kire... untuk entri terbaru ni... bro kene jugak pakai menatang ni. Sebab bro kalau buat entri panjang. Kasik jimat mase maa, boleh laa release banyak sikit entri.

    Kater sekarang ni SiputMYX dah jadik TwisterMYX... mesti dah power tahap dewa-dewi.

    Kreuger®

    BalasPadam
  13. guna microsoft word pun boleh...
    huhuhuhuhu...

    BalasPadam
  14. Nikillas @ Mr. Sallikin
    Masalahnye kalau pakai Ms Words, nak publish leceh ar....

    Tak sesuai betoi laa. Aku rimas kalau pakai words sebab meta tag macam haram jadah kat header HTML. Tak suke betoi laaa.

    Kreuger®

    BalasPadam
  15. im using this one as well.. it really helps!! tapi... belum expert sgt guna.. hihi...

    BalasPadam
  16. Afizah
    Bagusnye... dah lame dah pakai ke? Kalau dah lame mesti dah kompom expert dari kite maa~ Senang kan pakai mende alah ni... tuh laa aku dah pesan dengan kengkawan blogger suh pakai mende ni... tapi ade yg kate leceh laa... lemau laa...

    Hehehehe... semoga success semua,
    Kreuger®

    BalasPadam
  17. hahaha....
    post pertama aku gune windows live neyh....

    sronok2...!!

    BalasPadam
  18. Humble&Modest
    Wah... keberanian sungguh dikagumkan... wahahaha... lepas ni bleh laa lawan lawan posting.. Baru laa rajin skit nak update kan???

    Amacam pengalaman malam pertama pakai live writer? Mesti rase macam tersbest ar tuh! Ekekekek....

    Kreuger®

    BalasPadam

---=[Prepare2Die]=---
Kreuger® since 2007 begin a blogger.
Kindly please leave your comments.
Thanks~

Blog Kegemaran Kreuger